fredag den 13. maj 2016

Vaskedag


Så kom sommeren i fulde drag og dagene og aftnerne kan nydes udendørs.
Det bliver de her, lige så meget tiden er til det.
Der nusses, knokles, pyntes og prydes.....
Men ikke alle har det lige nemt. For Marie Nielsen knokler med vasketøjet.
Hun har sit helt eget vaskeri, samtidig med hun er mor til 4.
Hun sidder aldrig stille, for der er nok at tage sig til. Kunderne strømmer ind.
For Fru Nielsen hun er meget ordentlig med andre folks vasketøj.
Diskration er et ord man kan forbinde hende med. Hun kunne aldrig drømme 
om at fortælle hvordan Karls natskjorte ser ud, eller Frk. Pots underkjole. For slet ikke at
tale om det våget stykke underkjole uden ærmer som Madam La Ferraille benytter.
Nej her er bestemt fuld diskration og det gør folk trygge. 



En detalje jeg godt kan lide ved Marie Nielsen er hendes arbejdsomhed.
Aldrig høre man et kny fra hendes mund. Hun har lært fra barns ben at den stil 
hun fører lønner sig!
Så en avisannonce rykkes ind i Tidende og et udklip er sat i vinduet, så de forbipasserende 
får mulighed for at benytte hendes vaskeri.
Her er alle lige store som små, rig som fattig. Her er der hus rum og hjertevarme til alle.



Når tøjet er vasket og rullet bliver det bundtet. Klar til kunderne kommer.
Altid er det indpakket i brunt papir, med en lille bære snor.
Jo hende Marie Nielsen er en knag.
























Det her er så Marie Nielsens vaskeri.
Det er her hun arbejder.
Vasker, tørre, ruller og stryger.
Her er der ikke adgang for offentligheden. Der er alt for farligt med kogende vand,
rulle og strygejern. Folk kan få lov at kigge ind gennem de gamle vinduer.
Men selve indgangen til vaskeriet må i få lov at se,  en anden dag.
Her er der langt mere indbydende og venligt for kundekontakt.



Ja nu skal jeg ikke afsløre for meget men denne underkjole er 
faktisk tilhørende Frk. Pots. Jeg stod tilfældigt i baglokalet da den 
blev indleveret....



Så et rigtig grimt gammelt plankeværk kan med fordel få besøg af en
Marie Nielsen. Som hurtigt kan trylle det hele om til et vaskeri og med 
gamle vinduer, sørge for at fokus kommer væk derfra.
Nu ser jeg kun dejlige ting der lyser op for enden af haven.






Må sige at datteren har helt ret i hendes lille skrivelse.
At se det hvide tøj på tørresnoren, blaffer elegant i vinden
med en salig duft at krystal sæbe.
Så ved man at Fru Marie Nielsen er igang med den store vaskedag.
Da vi for mange år siden boede i vores første fælles lejlighed i Aalborg.
Der havde man tørre snore ud fra hver lejlighed. De kørte på et hjul. Så man
kunne trække tøjet ind og ud fra lejligheden. Ligegyldig etage nummeret.
Jeg husker tydeligt Fru Ingvartsen  sige til mig.
"Jeg er så betaget af deres helt hvide vasketøj ude på snoren.
Hvidt som sne og ikke med den mindste misfarvning.
Intet kan gøre mig mere glad end at se det på snoren i højden."
Det var virkelig et kompliment fra Fru Ingvartsen og jeg glemmer
aldrig den sætning!


Rigtig fantastisk pinse ønsker jeg til 
jer alle hver og en.
Må i få nogle fantastiske oplevelser

Charlotte


32 kommentarer:

  1. Fin og hyggelig opstilling og dejlig fortælling. Det må jeg vist lade være med at efterligne med en støvet grusvej på den ene side af grunden, så ville det vist hurtigt være sort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Rita:)
      Ja det kan godt være det ville blive hurtigt snavset. Mit hænger ude til efteråret. Så får det en vask engang imellem.

      Rigtig skøn pinse
      Charlotte

      Slet
  2. Hej Charlotte
    Hvor ser det fantastisk ud, uhm duften af nyvasket tøj, der blafrer i vinden. Med de smukke gamle vinduesrammer går det hele jo op i en højere enhed. Tænker med alle de mennesker på matriklen må du være en ganske travl kvinde, hvis du skal nå at servicere alle dem ;) Det er virkelig nogle personligheder og så godt beskrevet. Rigtig skøn pinse til dig og dine.
    Kh Majbrit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de søde ord Majbrit:)
      Jeg er ganske tilfreds med at have fået de vinduer op. Syntes de pynter gevaldigt på det grimme rækværk.
      Nej nej jeg har skam ikke travlt.... Vi har en aftale her på matriklen, at alle må flytte ind men de servicere sig selv. Jeg giver jord og plads og de giver glæde. Sådan er vores fordeling:)))))

      Rigtig glad pinse til dig og dine også
      Charlotte

      Slet
  3. Kære Charlotte.
    Fru Marie Nielsen må være stolt af sit vaskeri har sit sæde i et travlt område med sådanne faste kunder som værdsætter renhed, ordentlighed og rent tøj. Eller er det omvendt?
    Hun har godt nok travlt hende Fru Marie Nielsen, nu hvor sommertøjet af den fine slags er taget frem og skal vaskes, efterses for om der evt. kunne være gnavet lidt i tøjet af møl, hun syer sikkert også hvis der er et lille hul.
    Hendes lille vaskeri ser så hyggeligt ud og jeg kan sagtens fornemme duften af vaskemidler og svag duft af rosenvand, for at give det et lille ekstra pif når hun stryger.
    Og hvilke mange hemmeligheder hun kan holde hos sig selv - ja det er ikke godt at vide hvad hun ikke for med at diverse ting f.eks hvis den pæne frue henne fra hjørnet har nippet alt for meget til portvinen og er komme til at spilde. Det kan man være helt sikker på at Fru Marie Nielsen nok skal holde for sig selv.
    Herlig dame du har fået dig i baghaven og det må være herligt at have en som ordner ens vasketøj :-)
    Jeg vil også ønske dig og familien en rigtig god pinse
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Kirsten.
      Man skulle tro du kendte Marie Nielsen. Du beskriver udmærket hendes arbejds gang.
      Jeg elsker den dame og så er hun så imponerende sød til at tage over på mit vasketøj.
      Hun er dog mest til det hvide og kan ikke forstå det kulørte fylder så meget....

      Rigtig fantastisk pinse til dig og din familie
      Knus
      Charlotte

      Slet
  4. Hej Charlotte
    Sød og energisk lille vaskekone du har i haven...simpelthen så hyggeligt. Dejlig historie i skønne omgivelser.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Ingeborg:)
      Jeg er så glad for det hjørne. For er der noget jeg ikke kan lide så er det mit plankeværk...
      Jeg må gerne male det hvidt for naboen, men orker det ikke..... måske en dag!

      Rigtig skøn pinse
      Charlotte

      Slet
  5. Fru Fryd hvor er du heldig at være omgivet af alle de herlige mennesker med hver deres dejlig historie ♥
    Og hvor er de heldige at have dig til at hygge om dem, og til at fortælle deres historier videre.

    Kh Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Henriette...
      Du kan tro jeg er taknemlig over så mange vil finde frem til min lille matrikel.
      Jeg nyder at gå en aften tur i have og altid møde et dejligt menneske at tale med:))))

      Rigtig fantastisk pinse til dig og dine
      Charlotte

      Slet
  6. Du er ikke mindre end fantastisk Charlotte, sikke et eventyrligt vaskehjørne du har lavet og en skøn skøn historie.
    Jeg får helt lyst at lave mit eget lille vaskeri, for strygebræt, strygejern og rulle har jeg da stående + flere baljer og gammelt tekstil. Vasketøj på snoren har jeg i forvejen, og det ser helt eventyrligt ud med det gamle hvide undertøj på snoren, inde under træerne, i et vildt hjørne.

    1000 tak for din altid dejlige inspirende indlæg.
    Rigtig god pinse.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din skønne besked Anette:)
      Jeg syntes da du uden tvivl skal lave et hyggeligt vaskeri. Marie Nielsens assistent har faktisk talt om at åbne sit eget vaskeri. Som du kan se på avisopslaget, hedder hun også Marie.
      Hun vil med glæde åbne et lille vaskeri hos dig. Så det er bare at komme igang og så får du en lige så ihærdig vaskekone i din have :))))

      Hvor er det skønt at kunne inspirere, blive så glad af så skønne kommentarer.
      Rigtig god pinse til dig og dine
      Charlotte

      Slet
  7. Nøøøj Charlotte, hvor må det være en fornøjelse at have så stor en tillid så du må komme ind i bagbutikken hvor alle hemmelighederne befinder sig.
    Det lille vaskeri er så skønt og jeg lover dig at det bliver mellem os at hvordan fru.Pots underkjole ser ud.
    Forsat god pinse til dig og alle de skønne personligheder der bor i din have.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Linda:)
      Jeg siger dig, jeg nyder den tillid og bruger lang tid på at studere hjørnet.
      Elsker alle detaljerne.
      Men så skal du vente til du ser lokalet hvor kunderne modtages. Det er endnu skønner!!!!!

      Rigtig god pinse til dig og Alma
      Charlotte

      Slet
  8. Hvor jeg stor-nød historien,og det skønne syn Charlotte-du bringer smilet frem! Viste det lige til min bror, som kommer her hver lørdag morgen og får kaffe, masser af roser fra ham af, for din kreativitet:-)(han sælger gamle sager;)
    Må din/jeres pinse også blive gennemgribende FANTASTISK:-)))
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du bare skøn Anette. Tusind tak for din hilsen også fra din bror. Hvor er det bare skønt at modtage så dejlige beskeder som jeg gør :)))))))
      Hvor hyggeligt i mødes hver lørdag, gid jeg kunne det med min søster. Men vi bor alt for langt fra hinanden. Sæt endelig pris på det.

      Rigtig skøn pinse til jer også
      Charlotte

      Slet
  9. Kære Charlotte. Skønne inspirerende billeder af et lille vaskeri. Det er utroligt, hvad du kan sætte sammen af ting, som skaber en stemning af en ganske særlig slags. Jeg vil glæde mig til, at se fru Nielsens butik med alle de finurligheder der er der...Tænk sig jeg skulle kigge flere gange for at finde plankeværket... Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Åååååååååååh Merete du er simpelthen min helt.....
      Så skønt du ikke kunne se mit forfærdelige plankeværk......
      Tak også for alle de skønne ord. Bliver bare så glad. Skal love dig at jeg nok skal få taget billeder af lokalet hvor kunderne ankommer. Så du også kan se det.

      Rigtig skøn pinse
      Charlotte

      Slet
  10. Alt er bare så vakkert hos deg. Ønsker deg en flott pinse.
    Klem

    SvarSlet
  11. Alt er bare så vakkert hos deg. Ønsker deg en flott pinse.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Bente.

      Rigtig smuk Pinse til dig også
      Charlotte

      Slet
  12. Sikke en proper Marie Nielsen, så skøn en dame at have på matriklen. I min barndomsgade havde vi også en Marie Nielsen, hende og manden boede med deres 2 døtre i et lille dukkehus på ca 60-70 kvm... Hun havde sit eget lille baghus omme bagved, og der var alverdens ting til at ordne vasketøjet, med gruekedel og en centrifuge og sikkert også vaskebræt, for det skulle være rent som i rent ;-) , hvor mange familier idag, har mon et baghus, hvor de må trave frem og tilbage med vasketøjet? så sjovt at få tankerne tilbage i tiden, (mon een er ved at blive gammel? : 0 ).. med din skønne historie. Ønsker dig en dejlig pinse, glæder mig til at se mere. Knus Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din søde besked Carina...
      Jeg ønsker også dig en fantastisk Pinse. I dag har Ida-Katrine fødselsdag, så familien skal samles til hygge.
      Hvor er det en sjov fortælling du kommer med og så fra det virkelige liv. Jeg kan allerede se din Marie Nielsen for mig. Elsker de fortællinger. Noget jeg altid har gjort meget ud af så børnene også kender til tiden der svandt.
      Jeg lover du skal få lov at at se mere til Marie Nielsens vaskeri. Skal lige tage mig sammen til foto..... Jeg har et kæmpe projekt igang. Så hver gang jeg ser en ledig stund, så er jeg der!

      Fantastisk dag til dig og dine
      Charlotte

      Slet
    2. Pudsigt :-). Vi har fejret min datter Emma's fødselsdag idag, ren hygge, også udendørs spil, med kongespil og fodbold, hun har fødselsdag på Norges nationaldag 17. Maj, som de gør meget ud af i Norge, så vi plejer at lave sjov med, at de også fejrer hende :-). Glæder mig til at se hvad dit kæmpe projekt nu er for noget hyggeligt noget. Tillykke med Ida-Katrine. VH Carina

      Slet
  13. Det er lige før jeg troede at Marie Nielsen var en af mine formødre som jeg har fået mit mellemnavn efter:-) Her i vaskeriet foregår en af de kvindelige dyder som røg ud med vaskemaskinen og enzymvaskepulveret - at bruge sæbe og knofedt til at vaske tøj hvidt - stor respekt for Marie Nielsen og hendes vaskeri, det er godt at huske på.
    Og dit plankeværk er fantastisk hyggeligt, tak for den skønne historie og god pinse:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de flotte ord Lisbeth:)
      Du har så meget ret, det er en dyd som ikke rigtig findes mere. Men må sige at med 5 i familien er jeg glad for ikke at skulle vaske i hånden......
      Syntes det vasketøj tager nok af min tid:)

      Rigtig smuk pinse til dig også
      Charlotte

      Slet
  14. Du er simpelt hen helt utrolig Charlotte ❤️
    Du skriver så fantastisk og eventyrligt og krydrer historien med de smukkeste billeder. Jeg får helt en klump i halsen når jeg læser om Marie, for hun minder mig om min farmor, som desværre ikke er mere, og hun var også vaske og rullekone. Det var i Tversted i et lille hus skråt overfor "Tannishus" og kun 500 meter fra havet. Dejligt sted og mange minder har jeg derfra ❤️
    Tak for en fantastisk fortælling og smukt for øjet.
    Rigtig skøn dag til dig og dine kære, og tillykke med Ida K 🇩🇰
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Lone :)
      Ej hvor er det bare sjovt. Mange af jer har kendt en vaskekone. Det har virkelig fået nogle følelser og minder frem med Marie Nielsen.
      Men det syntes jeg jo bare er fantastisk. Elsker når gamle og hyggelige minder dukker frem igen...
      Rigtig fantastisk dag ønsker jeg til dig i det smukke vejr

      Charlotte

      Slet
  15. Hej Charlotte.Så har du gjort det igen.Nemlig lavet et skønt hjørne med noget dejligt
    gammelt interiør.Det ser bare fantastisk ud.
    Kan genkende lidt fra gamle billeder fra min mors barndom på landet.
    Og her kan jeg bare vise mine blomstrende træer lige nu............men det er nu heller ikke så tosset.
    Fortsat rigtig dejlig pinse til dig og din familie Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Jette:)
      Ja det er lidt hyggeligt med gammelt genbrug i haven. Jeg nyder det så meget.
      Tænk at tingene får nyt liv i stedet for at blive kørt på lossen. Det er altså bare mig...
      Du har en fantastisk have og rigtig smukke træer at fremvise.

      Rigtig skøn 2. pinsedag til dig og dine
      Charlotte

      Slet
  16. Hvor fint og hyggeligt, at Fru Nielsen har lejet sig ind hos dig. Kom til at tænke på Agnes fra Matador, da hun blev selvstændig. Synes faktisk at det ser pænt ud med det mørke plankeværk i baggrunden. Det danner kontrast og rammen om hele vaskeriet. Har selv trodset regnen i dag og drog til livsstilsmesse på Ledreborg Slot. Det var nu lidt koldt, men med mange smukke ting. Som den kreative kvinde du er, ville du nok dåne over priserne.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de flotte ord Susanne Josephine:)
      Ja jeg tror faktisk også der er lidt Agnes over Marie Nielsen. Lige så stort et gå på mod og lige så arbejdsom...
      Her har vi haft strålende vejr hele pinsen. Selv i dag står solen højt.
      Øv også for messen på Ledreborg med regn.... Jeg ville ønske jeg skulle over og kigge.
      Men det må altså blive næste år. Det hele skal jo nå sammen....
      Jeg har hørt at priserne er helt vanvittige i år. Ved ikke om det er rigtigt. Men det har der været talt meget om.
      Men du har nok ret..... jeg ville dåne, både på den ene og den anden måde:)))))

      Fortsat glad Pinse
      Charlotte

      Slet